Min danshelg #3

Ytterligare en dansresa är till ända. En helt underbar sådan.
Fast snöeländet mellan Mjölby och Jönköping på söndag natt hade jag gärna sluppit. Gick bara att köra i 50 km/h på motorvägen...
Sundspärlan i Helsingborg med Blender och Sannex i fredags var ett nytt ställe som jag mer än gärna åker till igen !
Lite retro, första gången jag dansat på en "riktig" dansrestaurang *skratt*
Trevligt sällskap hade jag i bilen också....
En jätterolig grej i fredags:
Äntligen efter 1½ år på samma danser lyckades jag bjuda upp och dansa med en man från dansklubben som bor bara några hundra meter från mig !!
Fick (nästan) bara bra danser och jag t.o.m buggade till 2 långsamma låtar med en helt underbar (ny för mig) danskille. Det ska mycket till för att jag ska "offra" foxxen för en bugg, det vet de som känner mig på dansgolvet ;)
Han förde så tydligt att det blev allt ifrån chassé-steg till små hopp och salsavarianter.
En dans totalt fullproppad av överraskningar och bus. Underbart !
Fick även dansat med underbara H som jag dansade med senast i Örnsköldsvik förra hösten. Alldeles för längesen ! Lite knasigt att dansa med en skåning där, men när han är uppe här i mina trakter och dansar då har jag varit på mina dansresor norrut...
F var som vanligt rolig att foxxa med och på det hala golvet blev det mycket snabba glidningar i dansriktningen i snabbfoxxen, asläcker ! *oops* Borde inte använda det uttrycket för det låter inte alls bra. Väldigt läckert då ?

Ljungsbro är inget nytt dansställe för mig och även om min gps gjorde vad den kunde för att jag inte skulle hinna dit i tid så sladdade jag in på parkeringen med 5 minuter tillgodo. Förvånadsvärt lite folk jag kände igen (och bara 2 stycken från Göteborg), men rätt mycket danssugna människor vart det. Eftersom var det fler och fler jag kände igen och som kom fram och hälsade. Över 300 personer hörde jag nämnas.

Jag älskar verkligen danser utan alkoholservering !
Det känns med ens både säkrare och trevligare !

Att det dessutom var söndag gjorde nog att bara de allra mest hängivna dansarna hade åkt dit.
Jannez spelade bra precis som alltid. De har en liten egen stil, precis som många andra av våra modernband.Att de dessutom har mycket publikkontakt gör spelningen mer levande ! Blev ju lite sugen att bjuda upp Jan själv där han stod på dansgolvet och spelade, men han hade ju ett instrument ivägen på magen.
Nä, jag kan inte så där ur minnet säga om det var en bas eller gitarr *blondin*
Fast det är ju ännu värre med ett dragspel i vägen *fniss*
Fick mig lite gammeldans också innan paus, iallafall försök till gammeldans, i slutet blev det mer som gammeltjoinspirerad foxx.
En man med mustasch som stod och tittade på skrattade gott åt att jag inte alls var beredd på den plötsligt uppkomna yrsel jag fick av att ha snurrat åt samma håll i både snoan, schottisen och polskan då jag tog ofrivilliga dubbelsteg i sidled och grabbade tag om min danskavaljers arm...
En tjejfoxx fick jag med ! Det är sååå kul att tjejfoxxa (hon förde). Känner mig själv ringrostig på förningen och måste öva mer för att få till det där flytet. Har inte fört "på riktigt" på månader.
Bjöd upp för mig helt okända män, oftast brukar jag annars mest leta efter kända ansikten, men med ett så stort tjejöverskott var det bara att glömma. Det som var anmärkningsvärt var att jag igår måste haft radarn iställd på snabbfoxx för de jag bjöd upp var precis lika glada i att snabbfoxxa som jag är !
Första killen utbrast efter några steg in i snabbfoxxen "Åh, va härligt att slippa bugga" och jag kunde ju inget annat än hålla med.
En kille hade gått kurs i "hoppfoxx" eller mest känd som norrlandsfoxx. I Södra Vi tror jag. Att jag inte hört talas om det förut ?
Läraren i den kursen dansade just då framför oss så nu vet jag vem jag vill dansa med nästa gång jag är i Östergötland och dansar.  Är ju som bekant rätt svag för den foxxstilen. Iallafall en av männen brukar dansa på västkusten sa han.

T.o.m min ischias höll sig i schack. Den är tyvärr en riktig "mogenfoxtrotbarometer" får ont efter bara några steg om inte hela kroppen används till förningen. Ju mer rörelse i dansen desto bättre.
Så nu kan jag nöjd och glad säga att jag har dansat 100 % foxx en heeel danskväll (nja, kanske inte riktigt alla låtar för jag satt nöjd på kanten av scenen och fotograferade en stund och tittade på lite också) och funderar på om jag inte ska börja använda mina totalt obuggbara "foxxdansskor" redan på onsdag i Spekerödsparken ? Jag kan ju alltid skylla på att det är för halt för att bugga... *fniss*
Och även denna (min tredje) dansresa blev det 2 dansställen (fast  #2 hade en 2-dagars foxxkurs också) och runt 110 mil i en liten C1.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0