Dans och dansband

Hur kan man bli så beroende av dans ?
Finns säkert många svar på den frågan. Speciellt om jag frågar en som redan är dansberoende/dansnörd som jag. Kanske för att det är roligt, bra motion, socialt och många håller på med det ?
Min kondition har blivit avsevärt förbättrad, jag har gått ner 11 kilo och byggt muskler (speciellt vaderna) som jag inte trodde var möjligt. Jag har träffat en massa roliga (vissa mindre roliga, men ändå underhållande på sitt vis) människor som jag både uppskattar att dansa med och prata med brevid dansbanan. Vissa umgås jag med när jag inte dansar.

Ikväll 22.00 kommer Debatt i svt handla om Dansband. Det inte många vet är att det finns många "dansband" som spelar modern musik, covers och schlagerlåtar som är jättebra och inte alls varken töntiga eller innehåller dåliga rim. De banden är bara kända av oss dansare för de får ingen uppmärksamhet i media på samma sätt som kända musiker får. Säg dansband och alla tänker på Vikingarna och kramgoa låtar. Det finns t.ex ett band som heter Sannex som består av ett gäng killar som brinner för musiken och spexar på scenen så man ibland tappar takten i dansen av skratt. Det finns många riktigt duktiga musiker som åker land och rike runt i sina turnébussar bara för att de älskar musiken. För de är varken rika eller kända i media, för bara de som dansar eller har en djupt intresse för dansbandsmusik vet vilka de är....
Har en känsla av att dansbandskulturen är på uppgång (de flesta danser jag varit på det senaste har dragit mycket folk), hoppas verkligen det för en bättre fritidssysselsättning för ungdomar får man nog leta länge efter. Det är drogfritt (det går inte att dansa annars) det är bra motion och det är kul !

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0