Te Anau

Tillfälligt tillbaka i civilisationen i den underbart vackra lilla staden Te Anau i sydvästra NZ. Bor på en modern camping med t.o.m golvvärme i badrummen. Det känns oerhört lyxigt när man sover i en liten campervan. Det har varit ordentligt kallt på nätterna, runt 1-5 grader, så det blir antagligen ingen mer "vildcamping" den här resan. Det är inte värt lunginflammation att vakna mitt i naturen, fast det är väldigt synd för Nya Zeeland är verkligen världens vackraste land/ö.
Vi har haft en trevlig kväll tillsammans med ett par från Holland och ett par från England i gemensamma köket/TV-rummet. Alltid kul att jämföra reseupplevelser, rekommendera vilka saker man själv tyckt bäst om och varna om de riktigt dåliga. Jag har varit intresserad av att testa en annan camping-kedja (vi bor nu på top 10) men efter ha hört de andras erfarenheter ska vi nog inte byta...
Tidigare i eftermiddag pratade vi länge med ett par från Shweisch (äsch hur stavas det, hinner inte kolla ???)  som varit i Sverige på semester. I eftermiddag kom det 12 stora husbilar med pensionärer från Florida. Oj vad de var hjälplösa. De hade inte en aning om att det var så kallt här just nu och hade varit tvugna att köpa varma kläder på secondhand. De tyckte att jag höll på länge med middagen, nåja, en av dem åt snabbnudlar (!?) så jag brydde mig inte om kommentaren. De fick sen stå och vänta i 5 minuter på att jag skulle diska klart istället för att gå 15 meter till det andra köket för att de inte orkade gå (!?) vi andra bara skrattade åt dem...

Idag har vi åkt jetboat på Upper Waiau River och Lake Manapouri. Där spelades några scener in i första sagan om ringenfilmen. Imorgon blir det fyrhjulig motorcykel igen, ska försöka att inte få lika ont av träningsvärk i benen denna gången, tog nästan 3 dagar innan jag kunde gå ordentligt igen....

På måndag ska vi upp på Mount Cook och gå på glaciären lite. Fast det blir att åka båt upp dit, vi ska inte klättra :)
Onsdag bär det hemåt igen. 30 timmar från Christchurch till Landvetter, det finns en baksida till det roliga med att resa långt bort. Längtar efter barnen, det känns konstigt att vara så långt bort och så länge utan dem.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0