Dansade i Käcktjärn i fredags


Fick tack vare en mycket trevlig man (han i jeans) på ett dansforum jag är med på fick jag samåka till dansen i Käcktjärn utanför Piteå i fredags. Tog med dotterns 500 kronors digitalkamera, så kvaliten på bilderna är sådär...
Dessutom kan jag inte flytta runt bilderna i inlägget så de är lite i fel ordning, morr !

Nåväl.

Jag har aldrig varit på dans uppe i norrland förut så det var med stora förväntningar jag stegade in på logen. Den var lövad och hade ballonger i taket, jättegulligt...
De jag samåkte med fikade och jag snörde på mig dansskorna redo att börja dansa. Fick mig ett prat med en i bandet och blev nästan rastlös innan dansen äntligen började !

Första dansen med någon man aldrig dansat med förut är alltid spännande, ska vi vara kompatibla ? Gillar jag hans stil ?
I efterskott kan jag säga att jag gillar verkligen att dansa i norrland, wow !

Dansade först med mitt ressällskap och med kvällens födelsedagsfirare Mats. Sen bjöd jag upp några killar som stod brevid dansgolvet och blev själv uppbjuden av en äldre dansant herre som var mycket trevlig och bodde alldeles i närheten av Käcktjärn. Jag fick lära mig en norrländsk foxtrotvariant som kallas gnuss och det var mycket trevligt ;)

I pausen bjöd Magnus & Anna på trevligt sällskap och renklämmor (mackor) och jag passade på att byta till ett torrt linne...
Svänzons var väldigt bra och gjorde en mycket bättre spelning än förra gången jag hörde dem. Fast då var jag väldigt grön på socialdans, väde 12 kilo mer och orkade nästan inte bugga 2 snabba låtar efter varandra.
Försökte komma ihåg att applådera (visslade också !). Gjorde det alltid efter låtarna när jag stod brevid högtalarna och fotograferade/filmade/vilade. Problemet med applåder (iallafall för mig) är att foxar man har jag ofta händerna upptagna runt min danspartner. När jag buggat är det ibland så att jag är så andfådd att jag inte orkar applådera och ibland så att jag är så upptagen med att hitta någon att dansa med att jag inte alls tänker på något annat.

Myggen kände av att det fanns en äkta sörlänning på dansen och de bet mig några gånger med stora utslag som följd. Men så länge jag dansade så höll de sig på avstånd... Aldrig förr har en danskväll slutat så fort och innan jag visste ordet av det var vi på väg hemåt igen. Det var helt ljust ute när vi åkte hem, glömmer alltid av det fastän jag är här uppe i norrbotten på besök ofta och har bott här i flera år.

Såg en älgkalv på fel sida stängslet och vi stannade, men den hoppade tack och lov tillbaka över så då kunde vi fortsätta färden.
Trodde att dansen på logen i Käcktjärn skulle göra sig påmind med träningsvärk i kroppen efteråt, men jag klarade mig fint med bara myggbett...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0